Minska på sockret-kalas?!

Djungeltema!!

Åh Soffi, mat, kost, dieter, hur man Ska äta. Detta oändliga ämne som är sååå viktigt och som kan göra så stor skillnad för vår hälsa. Mathållning som gör oss mindre i vikt har vi ju tjatat om i årtionden (århundraden?) men nu är det ju alla dessa studier som visar fördelarna med att äta ”rent” utan tillsatser, ej processad mat, socker – och glutenfritt och antiinflammatorisk kost osv, bra för viktnedgång i största allmänhet Men den psykiska hälsan i synnerhet. Jag har flertalet väninnor som kör det ena eller det andra spåret övertygade om att just det spåret är det rätta och så är det säkert. De pekar på en mängd fördelar och symtom som försvunnit osv. Likaså tänker jag för dig Soffi att prova och verkar det fungera så kör på det. Fungerar det inte så är det väl bara att prova något annat. Min PT brukar säga att man ska sätta upp en mental målbild om att det man gör fungerar och så tror hjärnan att det är så tills det blir så (ok, ganska mycket förenklat men ni fattar :)). Jag hejar på dig Soffi, låt oss få veta hur det går!

Sockerchock…

Ja, så var det ju dags för 1 i lååånga raden av barnkalas… Alltså, jag tycker ju det är skoj med barnkalas – en av de få chanserna man har som förälder att träffa sitt barns alla kompisar på en och samma gång och se hur de interagerar med varandra, se en liten del av relationerna, hur de talar till varandra och socialiserar osv. Nu var det dags för vår förstfödda Nicolina som fyllt 8 år (syskon är Elvira snart 7 år och Sixten 2 år som också var med). Hon hade bestämt sig för Djurtema. Djurtema på muggar, assietter, ballonger, vimplar, dekorationer osv inhandlades på nätet och vi frångick seden med korv med bröd och glass till enbart tårta vilket blev kladdkaka (färdigköpt), grädde och massor av jordgubbar. Vi serverade ingen saft för att ja, egentligen enbart just där hålla nere på sockerkonsumtionen. När det var dags för fiskdam och utdelning av godispåse bad jag tjejerna om att ”inte äta förrän mamma eller pappa kommer och hämtar” vilket så klart inte alls var populärt. Tycker det är svårt det här med socker… bjuda på kladdkaka var egentligen min idé för att våra tjejer gillar det men de är ju fulla av socker. Jacob min sambo ville bara servera frukt och grönsaker men det kändes ju också so-so på ett barnkalas… så var min tanke att bjuda på frukt och hembakta frallor (vanligt i Danmark på barnkalas (sambon är ju därifrån)) men jag vet inte känns inte heller så ”festligt”. Som vanligt kom dessa funderingar och planering dagen innan kalaset så vi tog den enkla vägen. Så kan man ju fråga sig vad barnen tyckte och det kändes som att de tyckte det var ett kul kalas och Nicolina var toppennöjd. Det är ju det viktigaste men allt detta socker. Det efterfrågades saft och en viss besvikelse infann sig när de förstod att det inte kom att serveras. Då ville man ha juice… Ok, jag tänker smoothie kanske till nästa gång och någon festlig variant av fruktsallad kanske. Vad har ni för tips på kalasmat som är hyfsat nyttigt och samtidigt festligt?? Hjälp tack!! Varför stressar jag över detta med socker det är ju bara ett barnkalas… jo men med 3 barn blir det flera barnkalas och familj/släktkalas och så är det ju fredagsmys, lördagsgodis och hos oss (borde kanske ändra??) popcorn på söndagar. Dessutom tillkommer lika många kalas som det finns tjejer i klassen. Usch ja vad säger ni?//Belle i Malmö.

Djungeltema står på menyn!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta:
search previous next tag category expand menu location phone mail time cart zoom edit close