Dags att ta tag i formen

Vilka fantastiska lekparker det finns i Malmö, Belle! Vi har sportlov den här veckan men för mig blir det ingen skillnad då Nils fortfarande går på förskola och jag har bokslutsvecka På jobbet så får inte ta ledigt. Jocke tar med de stora barnen till Järvsö idag för en långhelg på skidor!

Igår kväll var jag på gymmet för andra gången på tre dagar. Träning har det blivit alldeles för lite av de sista månaderna och sedan jag återgick till att jobba heltid i slutet av november har jag gradvis märkt att kläderna sitter åt lite mer än tidigare under mammaledigheten då jag hade möjlighet att vardagsmotionera varje dag. Kombinationen heltidsjobb, Stockholmsverkligheten med nära en timmes enkel väg till jobbet och den så vanliga Askunge-situationen som många tjejer hamnar i (att vara den enda av 5 i hemmet som plockar, städar, diskar och tvättar…) så har jag helt enkelt inte ett uns energi över de flesta kvällar för att ”köra stenhårt”.

Nyinköpta träningskläder efter sju år (!) med de förra

Nu måste jag hitta den där gnistan, i alla fall tre kvällar i veckan. Jag har Sats-online-tillgång vilket måste vara den bästa tjänsten i gymhistorien, instruktörsledd träning när man själv har möjlighet! Jag har alltid tyckt att springa på löpband är den bästa träningsformen för att göra sig av med trivselkilon. Effektivt, men åh så trist! Men inte längre! Att ha ett program att springa till gör ju hela skillnaden och särskilt om man kan höra en instruktör i lurarna som peppar en när det är särskilt tufft och med jämna mellanrum låter en veta hur många sekunder det är kvar till nästa fartökning eller vila. Det finns fyra olika löpprogram i appen, så alldeles tillräckligt med variation för att man inte ska tröttna: backträning, intervaller, pyramid och gradvis ökande intensitet. Det här kommer i alla fall att få mig att springa på löpband tills det är tillräckligt skönt för att springa utomhus!

Jag brukar kombinera träning på löpbandet med fokusträning på ett annat område. Ikväll blev det två: först 10 minuter coreträning och sedan 100 benböj. Det var faktiskt lite tufft ovanpå intervallerna men jag blev inspirerad av upplägget jag hittade: 10 av varje av 10 olika typer av benböj. Jag vet inte vad de heter på svenska så skriver på engelska, man hittar dem lätt på Youtube:

• Basic squat
• Narrow (squat – alla heter squat så nu slutar jag skriva det…)
• Goblet
• Jump
• Plié
• Bulgarian
• Chair
• Split
• In and out
• One legged

Vilken start på en bra träningsvår!

//Soffi

Kategorier OkategoriseradeEtiketter , , , , ,

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta:
search previous next tag category expand menu location phone mail time cart zoom edit close